Prebiotika och Probiotika- Vad är skillnaden?

Vad matar vi våra biljoner bakterier som lever i våra mag-tarmkanal med?
 
Dessa mikroorganismerna utgör 1–2 kg av kroppsvikten, och har en vital roll vid matsmältningen och vårt välbefinnande.
 
En god hälsa utgår från magen – och en frisk bakterieflora i magen har en central del i det. Det finns två sätt att bibehålla en frisk bakterieflora.
 
1: Ge bakterierna föda (prebiotika) 2: Öka mängden goda bakterier (probiotika).
 

Vad är Prebiotika?

Mår dina bakterier bra, så mår du bra. Det är därför viktigt att mata de prebiotiska bakterierna ordentligt med föda. Prebiotika är komplexa kolhydrater (fibrer och stärkelse) och fungerar som föda åt bakterierna i mag-tarmkanalen. Prebiotika stimulerar bakterietillväxt och håller immunförsvaret i trim.
Vi kan få i oss prebiotika via kosttillskott, men det finns naturligt i flera livsmedel som t.ex.:
  • Valnötter
  • Mörkchoklad
  • Lök, vitlök, purjolök, 
  • Kronärtskocka
  • Broccoli
  • Vetegroddar
  • Banan – omogen
  • Kiwi
  • Havregryn

Vad är Probiotika?

Probiotika är bakterier som lever i mag-tarmkanalen. Det finns uppemot 1000 olika bakteriearter, men bakteriefloran består till största del av ett 40-tal arter.
 
Vi kan få i oss probiotika via kosttillskott, men det finns naturligt i flera livsmedel som t.ex.:
  • Kefir – jäst komjölk eller getmjölk
  • Grekisk/ Rysk yoghurt
  • Keso
  • Surkål
  • Kimchi
  • Oliver
  • Misosoppa
  • Kombucha
  • Vissa ostsorter – gouda, cheddar, mozzarella, brie
  • Dryck med tillsatt bakteriekultur
Viktigast är att äta en varierad kost av hög kvalité, gärna ekologisk, och flera av ovan nämnda livsmedel. Komplettera med kosttillskott om man vet med sig att man äter lite av ovan livsmedel. Detta för att stärka tarm- och magfloran och minska risken för inflammationer.
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *